[Email] [Messenger] [Flickr] [Orkut] [Xml]
این شرح بی‌نهایت

[Ping Site]
[TrackBack]

Monday, May 23, 2005

چی بود و چی شد!

همین هشت سال پیش بود که وقتی فهمیدم برادرم به "برتولت برشت" رای داده، از زور عصبانیت داشتم منفجر می شدم... همین هشت سال پیش بود، وقتی خاله‌ی گرامی خسته و کوفته از کوه برگشته بود به زور مجبورش کردم که با هم برویم تا رای بدهد... همین هشت هشت سال پیش بود که خدابیامرز خانم چ. که یک پسرش به دست ساواک و پسر دیگرش بعدها کشته شده بود، به پدر زنگ زد و گفت که حتما رای بدهید... آری! همین هشت سال پیش بود که چنین روزهایی، امید پررنگ‌ترین واژه‌ی زندگی‌مان شده بود.
در این هشت سال هر وقت چشمم به شماره‌ی هفتاد و شش دوهفته‌نامه‌ی "عصر ما" در کمدم می‌افتاد، از خودم می‌پرسیدم چرا این شماره را نگه داشتم؟ متن سخن‌رانی آقای خاتمی در مراسم تحلیف ریاست ‌جمهوری که در آن چاپ شده است؟ بخش‌هایی از آن‌را این جا می‌نویسم:

"...
ملت شریف ایران در پرتو حضور و مشارکت عظیم و آگاهانه‌ی خویش در هفتمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حماسه‌ای عظیم آفرید و اعتماد و اعتباری عظیم را به نظام مقبول خود ارزانی داشت.
...
ارتقای سطح دخالت و مشارکت صاحب‌نظران در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دولت، هم انجام وظایف و تکالیف متقابل دولت را تسهیل خواهد کرد و هم مهم‌ترین حق مردم یعنی تعیین سرنوشت را محقق خواهد نمود.
برای دسترسی به این مهم، حکومت موظف است فضای امنی برای برخورد اندیشه‌ها و رای‌ها در چهارچوب ضوابطی که اسلام و قانون اساسی مشخص کرده است، فراهم سازد.
...
ایجاد فرصت‌های مساوی و تضمین دسترسی همه‌ی ملت از موهبت‌های جامعه و فراهم کردن زمینه‌ی شکوفایی استعدادها و آفرینندگی مردان و زنان در همه‌ی عرصه‌ها، مقابله با تبعیض و زیاده‌طلبی و زدودن ننگ فقر و تامین زندگی شرافت‌مندانه برای همه‌ی افراد به‌ویژه محرومان و مستضعفان از وظایف قطعی دولت اسلامی است.
...
«حمایت از آزادی و حرمت اشخاص و حقوق ملت» که این سوگند آن را به منزله‌ی وظیفه‌ای اساسی برعهده‌ی رییس جمهور می‌گذارد، از جمله ضرورت‌های برآمده از انسان در آیین الهی است.
...
در جامعه‌ای که با حقوق خود آشناست و در آن قانون حکم‌فرماست، حقوق و حدود همه‌ی شهروندان به رسمیت شناخته می‌شود و «دولت» و «ملت» به‌صورت مجموعه‌های مرتبط، محق و مکلف معنا می‌یابد. هر‌کس در نظام اسلامی زندگی می‌کند و به قانون گردن می‌نهد، حق زندگی، بیان اندیشه و برخورداری از زندگی خوب و مشارکت در امور اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را دارد و نظام موظف به پاسداری از این حق‌ها و حریم‌ها و فراهم آوردن زمینه‌های آرامش و آسودگی خاطر مردم در تمامی عرصه‌های عمومی و خصوصی زندگی و تلاش برای حاکمیت قانون و ضابطه و استقرار امنیت و ثبات است.
...
باید مردم را باور کنیم و با درد و رنج آن‌ها زندگی کنیم. عزت مسئولان در این است که خود را خدمت‌گزار مردم بدانند و آن‌را رویه‌ی جاری خود قرار دهند.
...
وجود ایرانی سربلند، آباد و مستقل در متن جامعه‌ی جهانی آرزوی همه‌ی ایرانیان متعهد و غیرت مند است.
...
مردم باید باور کنند که حق تعین سرنوشت دارند و حکومت هم حدودی دارد. اقتدار حکومت نه با زور و خودکامگی بلکه با قانونی عمل کردن و رعایت حقوق، حدود، تکلیف‌ها و اختیار‌ها و جلب مشارکت مردم و دخالت آنان در تصمیم‌سازی‌ها تحقق می‌یابد.
...
مردم ارزنده‌ترین و مهم‌ترین سرمایه‌ نظام ما هستند و حضور همیشگی آنان در همه‌ی صحنه‌های کشور ضرورتی گریزناپذیر است.
...
من به عزم و اراده‌ی اسلامی و ملی همگان در این فصل نوین تاریخی امیدوارم و شور و نشاط و همت همه‌ی زنان و مردان به‌خصوص جوانان و نوجوانان برومند کشور امید من‌ را دوچندان می‌کند.
..."

امروز با این وجود که از رای خود به خاتمی پشیمان نیستم و حتی از آن دفاع می‌کنم، اما فکر می‌کنم دیگر این روزنامه را باید به دور بیاندازم.

4 پیام:

Blogger Gilda نوشته است:

متاسفم که اینطور همه را ناامید کردند:(

7:00 AM  
Anonymous Anonymous نوشته است:

سلام!خبرچين به اين مطلب شما لينک داد.هميشه شاد و اميدوار باشيد!

10:28 PM  
Anonymous Anonymous نوشته است:

تا ببینیم چه خواهد شد!!!

10:35 PM  
Blogger پارسا صائبى نوشته است:

دوست عزيز، به بنده لطف دارى. با تشکر و سپاس.

5:25 AM  

[صفحه‌ی اصلی]