[Email] [Messenger] [Flickr] [Orkut] [Xml]
این شرح بی‌نهایت

[Ping Site]
[TrackBack]

Tuesday, September 06, 2005

این "پنجره‌ها"ی ساده و دوست‌داشتنی

اگر آب دست‌تان است یا اگر در حال وبلاگ خواندنید یا حتی اگر مشغول وبلاگ نوشتنید، کار را رها کنید و این تئاتر را از دست ندهید!
"پنجره‌ها" به کارگردانی فرهاد آییش (و همچنین نوشته‌ی خودش) تئاتری بسیار ساده است و همان‌طور که در سایت آن نوشته شده: «پنجره‌ها تصویری است طنز‌آلود از زندگی؛ 9 زندگی که در 9 آپارتمان به موازات هم تصویر می‌شوند...».
"آقا بزرگ" (با بازی استاد علی نصیریان) - پیرمردی تنها و بدون فرزند - بزرگ خانواده‌ای‌ست که با ثروت خود بستگانش را در یک ساختمان جمع کرده و هریک از این خانواده ها به نوعی با مشکلی در زندگی روبه‌رو هستند؛ و این مشکلات در گمان هر‌یک از آن‌ها ریشه‌ در مسائل مالی‌ دارد...
طراحی صحنه برای من بسیار جذاب و به گونه‌ای بود که من تماشاچی را حتی قبل از شروع نمایش به استقبال آن برد.
عنصر شاخص دیگر در "پنجره‌ها" استفاده از موسیقی در متن نمایش بود که به جذابیت نمایش دوچندان می‌افزود و به‌علاوه مانع از یک‌نواختی آن می‌شد.
در میان بازیگران به نظر من بازی فرهاد آییش هم‌تا نداشت و به قولی بنده شگفت‌زده‌ی قدرت بازیگری وی در این نقش شدم. بازی و کار سروش صحت نیز برای من قابل‌توجه بود و حس می‌کردم نسبت به سایر بازیگران تسلط کامل‌تری بر نقش خود و همین‌طور حرکاتش دارد. بازی محمدرضا جوزی من را به‌یاد سایر بازی‌هایی که از وی دیده‌ام، می‌انداخت ("بیتوس بیچاره" و "در مصر برف نمی‌بارد") و البته از بازی وی (و اغراق هایش) لذت بردم. تا فراموش نکردم: جای فهیمه راستکار در این نمایش خیلی خیلی خالی بود...
"پنجره‌ها" نمایشی ساده است که شاید حرف جدیدی برای گفتن ندارد؛ اما تکرار بعضی حرف‌ها که در روزمره‌گی زندگی روزانه‌ی خود فراموش کرده‌ایم، برای من بسیار دل‌نشین بود؛ مثل آن‌جا که آقابزرگ به ما می‌گوید مثل برف سفید و سبک باشیم.

پ. ن. 1: یک نمایشگاه عکس از همین تئاتر در سالن انتظار تئاترشهر برقرار است (که البته بنده به حساب خیلی به موقع رسیدن! فرصت تماشای عکس‌ها را از دست دادم).

پ. ن. 2: خرید بلیط این نمایش به صورت اینترنتی: [+]!!!

پ. ن. 3: راستی چرا بسیاری از هنرمندان ما حتی، یک صفحه‌ی شخصی شامل یک زندگی‌نامه‌ی مختصر و کارنامه‌ی هنری ندارند؟ خیلی پرت گفتم، نه؟

لینک‌های مرتبط:
- "اسکول" شده‌ایم / چرک‌نویس
- تئاتر... / دغدغه‌های دو دختر 18ساله
- فقط يک ماه تمرين برای باز شدن پنجره‌ها / تئاتر ما
- گفت‌و‌گو با مائده طهماسبی درباره‌ی انتخاب بازیگران پنجره‌ها / ساینا
- نشست مطبوعاتی نمایش "پنجره‌ها" / خبرگزاری مهر
و
- گفت‌وگو با فرهاد آئيش نويسنده و كارگردان نمايش «پنجره‌ها» / شرق
- یادداشتی بر نمایش «پنجره‏ها» نوشته و کار «فرهاد آییش» / سینا آذین
- پنجره‌ها به روایت دوربین دات نت: [1][2][3][4][5] (لینک از هفتان)
- پیشنهادی برای تعطیلات آخر هفته: پنجره‌ها / زن روز‌های ابری
- پنجره‌ها برای چه گشوده شده‌اند؟ / یک پنجره
- گزارش شنیداری نمایش پنجره‌ها / پندار
- عکس‌ها و یادداشت آرش عاشوری‌نیا از نمایش پنجره‌ها (کسوف)
- پنجره‌ها به‌روایت زیتون

12 پیام:

Anonymous Anonymous نوشته است:

سلام فرهنگ جان، خیلی ممنون، راستش آن جوانی که تو دیدی بخاطر دیدار با شکارچی بود که تاثیرش را بخشید وگرنه من همانم که بودم. در مورد آن وبلاگ شهرام ناظری واقعا گل گفتی، عجیب است که در هفتان هم لینک داده‌اند به این وبلاگ که نمی توانی یک کلمه‌اش را بخوانی. اسد

11:38 PM  
Blogger Jamak نوشته است:

Salam Farhang,
Merci az inke az photobloge man didan kardi. To ham kheili ghashang minevisi va sare forsat miyaam hame neveshtehatro mikhoonam.
Movafagh baashi

2:51 PM  
Blogger Shabnam نوشته است:

فرهنگ جان، واقعا درست گفتي، اينکه هنوز بين هنرمندان ما نوشتن و ارائه زندگی نامه شخصی و هنری جا نيافتاده و اصلا اين نکته پرت نبود و تعجب می کنم که چرا اينقدر بهش کم توجه ميشه. اين جريان تاکسی هم جالب بود، فکر می کنم پياده ميرفتی سنگينتر بودی! :))...راستی لينکای جالبی هم گذاشتی که با اجازه در پست بعديم ازشون استفاده ميکنم(اگه يادم رفت که از اينجا بوده ميبخشی!)

8:39 PM  
Anonymous Anonymous نوشته است:

http://www.callwithme.ir/farsi/content/view/148/105

10:41 PM  
Anonymous Anonymous نوشته است:

بلاگ نیوز یک وبلاگ دسته جمعی چندزبانه است که علاوه به لینک دادن به وبلاگ ها، شمارا در جریان اخبار ایران و جهان نیز قرار می‌دهد. با معرفی و اضافه کردن لینک بلاگ نیوز یا نصب لوگوی آن از ما حمایت معنوی کنید. بلاگ نیوز متعلق به شماست. با سپاس

2:10 PM  
Anonymous Anonymous نوشته است:

فرهنگ جان خوب شده که بلاگ تو را پیدا کردم.
به لینک هایی که برایم فرستادی لینک دادم و خودش شد یه پست جدا.

4:51 PM  
Blogger Shabnam نوشته است:

فرهنگ جان، وحشتناکه اين همه بی مسئوليتی و بدتر از اون بي نظارتی به نحوه ساخته شدن ساختمانها...راستی خوب شد لينک دونی درست شد، وگرنه گناهش ميموند گردن من! ؛) ...ممنون از لینک فرهنگ جان

6:19 PM  
Anonymous Anonymous نوشته است:

ممنون بابت لینکت . نقد خودت خیلی استادانه تر بود . دلم خواست دوباره ببینمش !

3:06 AM  
Anonymous Anonymous نوشته است:

ببخشید من این قدر بی ربطم،ولی میخوایین ناوبر بالای وبلاگتونو بردارین؟؟؟

6:34 AM  
Anonymous Anonymous نوشته است:

سلام ...ممنون از حضور گرمت ....به شما لینک دادم ...

6:53 PM  
Blogger . نوشته است:

خب راستش این قالبِ من جدیده و هنوزم کارش تموم نشده، ولی بسکه من عجول و کم طاقتم و شش ماهه به دنیا اومدم، نمی تونستم صبر کنم تموم بشه :)

ولی خب الان دارم روش کار می کنم!
وبلاگ شما هم خیلی زیباست به اسمتون هم خیلی میاد.

همین دیگه!

10:08 PM  
Blogger هما نوشته است:

با اجازه لینکیدم

1:05 PM  

[صفحه‌ی اصلی]